Οι Θεσσαλονικείς νομίζουν ότι περιμένουν ένα μετρό και μία υποθαλάσσια. Αν κατάλαβα καλά από τα νέα στοιχεία που παρουσίασε η εταιρεία που ανέλαβε το μετρό (δεν έχω κάποια εσωτερική ενημέρωση) και το μετρό θα είναι υποθαλάσσιο. Αν το βάθος των σηράγγων βρίσκεται ανάμεσα στα 14 και στα 31 μέτρα, εκεί μας πάει. Τουλάχιστον στο ιστορικό κέντρο της πόλης.Η Θεσσαλονίκη περιβάλλεται από χαμηλά υψόμετρα. Χαλάστρα και αεροδρόμιο βρίσκονται στα 7 ή 8 μέτρα υψόμετρο από τη θάλασσα. Από τα δεκάδες στοιχεία που κρατούσα γιά την ίδια την πόλη ,ένα μου έχει μείνει στο μυαλό (έχουν περάσει και τα χρόνια). Οι αρχαιότητες που βρέθηκαν γωνία Καμβουνίων και Εγνατία, εκεί που ήταν στημένη η βάση γιά το ανάθημα σε κάποιον Καταφρόνιο. Αυτές βρίσκονται σε 7 μέτρα βάθος και σε 7 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Επομένως, ολόκληρη η σήραγγα, θα είναι στο ίδιο υψόμετρο με τις πασαλόπηκτες θεμελιώσεις του Λευκού Πύργου.

Εντάξει θα μου πείτε. Τεχνικό έργο είναι ,κανένας δεν είναι προφήτης ή μάντης, ανάλογα με τα δεδομένα, τροποποιείται. Αλλά δεν ξεχνώ που το 1999, είχε γίνει μιά πρώτη δημόσια ανακοίνωση γιά το βάθος του μετρό, και θυμάμαι τα νούμερα: πέντε έως επτά μέτρα βάθος. Σαν δεύτερο υπόγειο, από τα δεκάδες παράνομα ,που υπάρχουν στις παλιές πολυκατοικίες του κέντρου της Θεσσαλονίκης. Από τα 5-7, έως τα 14-31, πρέπει να παραδεχτούμε ότι η διαφορά είναι μεγάλη. Διαφορά στις κατασκευές, στον τρόπο ανάπτυξης, στο ίδιο το κόστος. Αλλάζει ακόμη και η φιλοσοφία του έργου. Άλλο πράγμα είναι να μελετάς ένα μετρό έχοντας υπόψη ότι πρέπει να κινηθείς κάτω από τους δρόμους, κι άλλο πράγμα να είσαι ελεύθερος να προτείνεις σταθμούς οπουδήποτε βολεύει στο κέντρο, αφού θα ενωθούν σε επίπεδο κάτω από την θάλασσα.

Είναι σαφές ότι τα «πηγάδια» προσδιορίστηκαν και μελετήθηκαν με καλή συνεργασία της αρχαιολογικής υπηρεσίας, κι αυτό φαίνεται από τα πρώτα ευρήματα, που δεν είναι ό,τι θα λέγαμε «φανταχτερά», άν υπάρχει (που υπάρχει…) τέτοιος όρος. Βέβαια, τα πολλά, άν φανούν, θα φανούν μετά τα έξη και τα επτά μέτρα κάτω από την Εγνατία.

Σημειώνω απλώς ότι αυτά τα μεγάλα, γιά την κλίμακα της Θεσσαλονίκης βάθη, ήταν πασίγνωστα και τεκμηριωμένα εδώ και μιά ανθρώπινη γενιά τουλάχιστον. Δεν μπορώ να καταλάβω ποιόν σκοπό υπηρετεί η βαθμιαία ανακάλυψη ότι πρέπει να κατέβουν βαθύτερα, παρεκτός κι άν μπαίνουμε στον κρίσιμο παράγοντα της ανθρώπινης ψυχολογίας: θυμίζω ότι υπάρχουν ακόμη και σήμερα Αθηναίοι που δεν μπαίνουν με τίποτα στο μετρό, επειδή τους φαίνεται πολύ βαθύ. Δεν θέλω να πιστέψω ότι υπάρχει τέτοιο σενάριο, ότι μας το φέρνουν λάου λάου. Οι Θεσσαλονικείς φημιζόμαστε γιά το βάθος της σκέψης μας, που συχνά, από την πολλή βαθύτητα, μας οδηγεί σε μία μοιρολατρεία.

Αλλά άς αφήσουμε τις φιλοσοφίες και καλό σκάψιμο…

[18.4.07]

Advertisements