1614.Ο  έμπορος Ριχάρδος Σαμπλίτης συναντά ένοπλο και έφιππο τον Ρογήρο Κάντισμπέργκεν,συνάδελφό του,κοντά στο Ντέλφτ. «Γιατί μεταμφιέστηκες σε πολεμιστή,εσύ που είσαι έμπορος αποικιακών και δαντελών;» Ο Ρογήρος του εξηγεί ότι οδεύει προς την πόλη Γούδα,την πρωτεύουσα των τυροκόμων με σκοπό να παντρευτεί.Προηγουμένως θα επισκεφθεί το εργαστήριο ζωγράφου γιά το πορτρέτο του. «Θέλω τα παιδιά μου να διατηρήσουν την ανάμνηση πολεμοχαρούς πατρός και όχι ενός τσιγκούνη που κλέβει στο ζύγι και στην ποιότητα». 

Μαγειρέματα,Βερμούδες,1616.Ο κάπταιν Ισιντόρο Μπάντερμας,καλεί σε γεύμα, στο πλοίο του «Ευρυδίκη», τον φύλαρχο ενός υποτροπικού συμπλέγματος που το έχουν βαφτίσει Σάντα Κλάρα.Ο εγγράμματος ναύκληρος Γεράκης,από τον Χάνδακα, έχει διασώσει τον σχετικό διάλογο.Φύλαρχος : «Κίκε κον τε γιέρα;» Ισιντόρο : «Τε γιέρα αντιπάστι. Σαλάτα, σαρδέλες, αλάτι». Φύλαρχος: «Κίκε κον τε μπόρκο;» Ισιντόρο: «Τε μπόρκο γκράπα. Καλό, καλό.» Φύλαρχος: «Ούπα. Τέντο γκράπα πόλο-πόλο. Μούλα- τουβάτις. Καλό καλό (γέλωτες)» Ισιντόρο (πρός τον ναύκληρο): «Τελειώσαμε, μέθυσε. Ρώτα τον τώρα που είναι το χρυσάφι». 

Κρυμμένες αξίες.Μπλάτσι,1632.Παγκράτης ο Σαπωνάς, κυρατζής, μαζεύει την οικογένειά του και αναγγέλει. Είμαστε  σύνολο τριάντα και έχουμε σαράντα μερίδια στη δουλειά. Αποφάσισα να δημιουργήσω σαράντα χιλιάδες μερίδια που να αξίζουνε ένα γρόσι το ένα και να τα πουλήσουμε σε όλους τους χωριανούς, σε ξένους, σε σαράφηδες.Έχουμε στο κεμέρι μας χίλια γρόσια,κι αν πουλήσουμε τα μισά μερίδια, θα έχουμε είκοσι φορές τόσα. Μη ρωτάτε ποιος θα αγοράσει και γιατί. Σε  λίγα χρόνια όλοι έτσι θα κάνουν.Άς είμαστε οι πρώτοι που θα καζαντήσουμε. 

1644.Μάαστριχτ.Συνάντηση του δούκα της Θουριγγίας Χελβέρτου, του κόμη Σαλβιέρι της ελεύθερης(ακόμη) Τοσκάνης , του βαρώνου της Φλάνδρας Γουλιέλμου και του μισθοφόρου(αλλά με 45 χιλιάδες λόγχες) Φρειδερίκου της Καρελίας.μοναδικό θέμα: Το αίτημα του Βεσάραβα Τολμούκου να συμπεριληφθεί στην αγία Συμμαχία των Προτεσταντών  της Οχληράς βροχής,με ενιαίο νόμισμα,την σόλδα, και ενιαίο σύμβολο,τον πλάτανο.¨Ολοι συμφωνούν εκτός από τον Γουλιέλμο. Ο Τολμούκος δεν είναι προτεστάντης, δεν είναι κάν μουσουλμάνος.Επιπλέον θέτει θέμα υδάτων του Δούναβη.Θα ασκήσει βέτο οπωσδήποτε.Ο Τολμούκος γίνεται αποδεκτός, διότι υπάρχει διαφωνία στον ορισμό του βέτο. 

Ανακαλύψεις φαγητών.1654.Αιγαίον πέλαγος.Νικόλας ο Σπετζιώτης τηγανίζει αθερίνα στο μπρίκι του καπετάν Φαράση, μισοκάναλα.Παίζοντας ο μούτσος Προκόπης ο Τζύλιβος ρίχνει μέσα στο τηγάνι ρίγανη και θυμάρι που είχε μαζέψει τις προάλλες από την νήσο Ηλιοδρόμια.Ο Νικόλας χαίρεται τη μυρωδιά και προσθέτει θαλασσινό νερό.Έφαγε και ευωχήθη όλο το τσούρμο, αλλά την επαύριον τους βρήκε άσχημος νοτιάς  και πνίγηκαν αυτάνδρως  ανοιχτά της Σκάντζουρας,οπότε η συνταγή χάθηκε τελεσιδίκως και σας την παρουσιάζω μόλις σήμερα,που μύρισε μια βροχούλα του Χορτιάτη ρίγανη. 

Ιστορίες πρακτόρων,1654 μΧ.Ο κατάσκοπος των Βενετών στην Πάδοβα Ούγος Ντοναβεντέλλας συλλαμβάνεται από τον πράκτορα επίσης των Βενετών στην περιοχή της Ούμπρια  Ρενάτο «Πίκουλα» Σαγκραμόρε,από καθαρή παρεξήγηση. Αμφότεροι απολύονται από τον  τοπάρχη των πρακτόρων  του Ούντινε, κόμιτα Τζιανφράνκο Ντονατσέτερα,που υπηρετεί σκοτεινούς γερμανικούς κύκλους πλήν κανένας στην Βενετία δεν το ξέρει. 

1655,Χριστούπολη(Καβάλα). Ο αστρονόμος, ρήτωρ και πωλητής τσόχας Ισίδωρος, μαθητής του Πλανούδη μιλάει ζαλισμένος σε ταβέρνα: « στις 28 Ιουλίου του έτους  7502 από κτίσεως κόσμου, ολική θα συμβεί έκλειψις ηλίου». ο συμπότης του Λίβερις(Όλιβερ) ο Σάξων  διαφωνεί: «δεν τα μετράς καλά.Η έκλειψη θα γίνει στις 11 Αυγούστου του έτους 2000 από Χριστού γεννήσεως. Δεν έχεις πάρει είδηση ότι το ημερολόγιο  έχει αλλάξει;» «Όχι», ομολογεί ο Ισίδωρος. 

Αφιξη του θαλασσοπόρου Πίρι Ρέις στις ακτές της Ανταρκτικής,καταχείμωνο του 1672, έναρξη χαρτογράφησης της περιοχής και γενική μετέπειτα λήθη του γεγονότος, διότι ο θαλασσοπόρος είχε την εντύπωση  πώς μπερδεύτηκαν οι εποχές, τα χρόνια και οι άνθρωποι και  ότι κακώς βρίσκεται εκεί. 

1677,Μοσχόπολη.Απελπισία του αρχιτσέλιγκα Μωροβίνου δυό μέρες πρίν παραδόσει το πνεύμα,μπροστά στην κοκκώνα Συρματούλα,σύζυγό του: Έχω βιός και υπόσταση και δεν έχω κληρονόμο.Ο Αρχοντής μεθάει και χάνει το μυαλό του, ο Σεβαστής αλλαξοπίστησε, ο Στέφανος έγινε δεσπότης,ο Γεώργος ξενητεύτηκε στο Τούνεζι,ο Λάμπης δεν είναι δικό μου παιδί, το έκανες με τον κουμπάρο.Ο Λάμπης, του απαντά μαλακά η Συρματούλα,προσέχει τα κοπάδια,κρατάει λογαριασμούς, δεν ξοδεύει άτσαλα και σ΄αγαπάει.Αυτός θα σε κληρονομήσει και καλώς καμωμένα όλα. 

 

 

Απόκρηες 1677,λεκάνη Έβρου.Καλόγεροι και Μωμόγεροι συγκρούονται με ρόπαλα και πέτρες  ,σε μυστικά Ρουσάλια,μπροστά στα έκπληκτα μάτια του Χουσρεντίν τζελεμπή,που πηγαίνει να επισκεφθεί τον μεντρεσέ του μπαμπα  Χουσεϊν,στη Ροδόπη. «Κάνουμε κι εμείς μπαϊράμια,αλλα εσείς οι Ρωμιοί είστε τρομεροί»,εξομολογείται στον Πέτρο Ιωάννου,συνταξιδιώτη του, έμπορο  χάρτου από την Ραιδεστό. 

1678.Ο κουρσάρος Γκί ντε Μπριάν,στρατολογεί τσούρμο στην ταβέρνα του Τζιάρρα, στην Τζαμάικα.Το βλέμμα του σταματάει σε έναν τεράστιο γενειοφόρο με τατουάζ στα μάγουλα. « Είσαι και λέγεσαι;» τον ρωτάει. «Με λένε Ανδρόνικο Γίδο και  είμαι Γραικός.Γεννήθηκα σε νησί λεγόμενο Θάσος και πολέμησα με τον Δόν Ζουάν και τον Φίλιππο της Οράγγης στην Πάντοβα και στο Εβιάν.Στίς νέες χώρες είμαι από το 1655.Δεν έχω νέα από το νησί μου, δεν θέλω να γυρίσω, θέλω πέντε σκούδα γιά να μπώ στο τσούρμο σου και με κράζει η θάλασσα».

Advertisements