Δουλειά του κράτους είναι να κρατεί.Περισσότερο ή λιγότερο κράτος, είναι ζήτημα ιδεολογίας. Όσο κράτος υπάρχει πάντως,πρέπει να διέπεται από την υψηλή έννοια του καθήκοντος.Η πυροσβεστική έχει καθήκον να σβήνει φωτιές, το υπουργείο αποκέντρωσης να αποκεντρώνει και λοιπά.Μεγάλη όθεν εντύπωση μου έκανε ένα μπαράζ διαφημίσεων με σωστό ή αυτονόητο μήνυμα, που ωστόσο υπογράφεται ( και η υπογραφή του επισημαίνεται εντόνως) από κρατικές, κρατίζουσες ή κραταιοφόρες υπηρεσίες.

Γέλια θα προκαλούσε, απολύσεις και αρνητικό σχολιασμό εάν κάποια εταιρεία που προσπαθεί να πουλήσει ένα απορρυπαντικό ή ένα κινητό τηλέφωνο, συμπλήρωνε τη διαφήμισή της με την  υπόμνηση πως «η παρούσα διαφήμιση είναι προϊόν του τομέα δημοσίων σχέσεων και προβολής της εταιρείας μας». Φυσικά! τίνος τομέα προίόν θα ήταν; Άν  ο συλλογισμός μου ευσταθεί, τότε τί νόημα έχει να προβάλλεται η προστασία του δάσους ως «παραγωγή του τομεα δημοσίων σχέσεων της πυροσβεστικής», τί νόημα έχει να προβάλονται τα «Ερμουπόλεια 99» (γράμματα, κακόγουστοι,γράμματα!) ως έργο του αρμοδίου καλλιτεχνικού διευθυντή( μετα πλάνου) και γιατί να ξέρει ο υποψήφιος νέος αγρότης ποιό υπουργείο εφρόντισε στοργικά γιά τις φορολογικές του απαλλαγές; γιατί το υφυπουργείο αθλητισμού υπογράφει  σποτάκια που προβάλλουν το ολυμπιακό και αθλητικό ιδεώδες; τα παραδείγματα είναι παρα πολλά γιά να ταξινομηθούν με ψυχραιμία. Ακόμη χειρότερα, όταν γιά κάποιο φεστιβάλ ή γεγονός συνεργάζονται περισσότεροι του ενός φορείς, τί φταίνε οι θεατές και τους φοριέται ένα φλύαρο ζενερίκ που συσχετίζει νομαρχίες, δημάρχους, υπουργεία και ατζέντηδες υπό την  ίδια στέγη;

Λοιπόν φαίνεται ότι από κάπου βρέθηκαν κονδύλια και πρέπει να απορροφηθούν, στο πλαίσιο του γενικού ανασκουμπώματος που πρόσταξε ο πρωθυπουργός.Προκειμένου οι φορείς να δουλέψουν και να μη εκτιμηθεί η συμβολή τους, διαφημίζουν το καθετί  που έχουν πράξει ή  έστω σκεφτεί, ώστε να ισχύσει το «μνήσθητί μου κύριε» στην κατάλληλη ώρα.

Αλλά η απορρόφηση κονδυλίων και η νευρωτική μεταφορά χρημάτων από κωδικό σε κωδικό, ποτέ δεν ήταν λύση.Δεν σας κάνει εντύπωση που εδώ και δεκαπέντε χρόνια έχουν ξεχαστεί τα τριετή και  πενταετή  αναπτυξιακά σχέδια; δεν σας κάνει εντύπωση που ο εκάστοτε αρμόδιος αντί να βγεί και να πεί «προγραμματίσαμε τέσσερα νοσοκομεία σε τέσσερα χρόνια, έχουμε έτοιμα τα τρία, επομένως καλά πάμε», μιλάει γιά απορρόφηση των εγκεκριμένων πιστώσεων κατά 70, 80 ή 90%; θυμάται κανένας αρμόδιος ότι υπήρξε εποχή χωρίς ράντσα στα νοσοκομεία, τότε που εφημέρευαν όλα (αλλά βεβαίως το κόστος ήταν δυσβάσταχτο;).Μήπως  οι δημόσιες σχέσεις των αρμοδίων που έχουν στόχο ευμενή πρωτοσέλιδα, έχουν γράψει στα παλιά τους τα παπούτσια αυτό που έλεγαν παλιά «αθόρυβο και παραγωγικό έργο;».

Μιλάνε γιά διαπλεκόμενα, ιδού τα διαπλεκόμενα: κάθε αρμόδιος που υποφέρει στον λαβύρινθό του, παίρνει έναν μίτο της Αριάδνης γιά να βρεί την έξοδο. Μόλις φτάνει στον  καθαρό αέρα, πανικοβάλλεται και ξαναμπαίνει μέσα. Μετά από καμιά εκατοστή απόπειρες μπέκα- βγέκα,ο βολικός μίτος έχει μετατραπεί σε έναν πανίσχυρο ιστό αράχνης που εμποδίζει και την παραμικρή κίνηση.Αυτά.

[1999]

Advertisements