Notify Blogger about objectionable content.
What does this mean?

Send As SMS

BlogThis!

ΚΕΡΚΥΡΑ, ΟΧΙ ΙΘΑΚΗ

18.9.06

Monitoring

Η παλιά πόλη της Κέρκυρας επιθυμεί την ένταξή της στη λιστα των μνημείων της Ουνέσκο.Τίποτε πιό λογικό, τίποτε πιό επιθυμητό. Έγινε ο φάκελος, κινητοποιήθηκαν φορείς και αντιπρόσωποι. Ο φάκελος κατατέθηκε, μένει το monitoring.Το ICOMOS ως σύμβουλος της Ουνέσκο, ένας σοβαρός φορέας, στέλνει μία υπεύθυνη να συντάξει την έκθεσή της.Έρχεται αύριο ,Τρίτη. Στην αρχή μας είπαν ότι θα μείνει έναν μήνα, μάλλον από λανθασμένη μετάφραση του προγράμματός της. Εντέλει η «κινητοποίηση¨της τοπικής κοινωνίας είναι γιά τρείς ημέρες. Γιατί κινητοποίηση; Επειδή οι κάτοικοι της παλιάς πόλης, παρκάρουν εθιμικώς στο πιό ακριβό πάρκινγκ της επικράτειας (δηλαδή πάνω σε προσεγμένους πεζοδρόμους) ,επειδή οι έμποροι κρεμάν «εικονοστάσια», δηλαδή κάτι εξώφθαλμες αηδίες έξω από τα μαγαζιά τους, ώστε η κινεζοπραμάτεια να πουλιέται γρήγορα, επειδή η τροφοδοσία των καταστημάτων δεν γίνεται σε πολύ πρωινές ώρες, αλλα όποτε λάχει ώσπου να εμφανιστούν οι πρώτες ράθυμες ομάδες περιηγητών, κατά τις 11, 12.Γιά μηχανάκια δεν συζητάμε-μπαίνουν παντού και πάντοτε. Μέσα σε 22 μήνες, τσακώθηκα δέκα φορές με μαγαζάτορες που πετούσαν σκουπίδια στά πλακόστρωτα.
Είναι προφανές (και αποδεικνύεται από την διαφορετική συμπεριφορά των ανθρώπων τον χειμώνα και το καλοκαίρι) ότι οι Κερκυραίοι είναι υπερήφανοι γιά την πόλη τους, αλλά με πολλές ,ευεξήγητες αντιρρήσεις, που έχουν να κάνουν με την βολή τους.Εάν η κυρία Κολέττα ,όπως υποθέτω, έρθει να ελέγξει την λειτουργία της παλιάς πόλης σε σχέση με αυτά που έχει τάξει ο φάκελος, ακόμη κι άν οι Κερκυραίοι απομιμηθούν εκείνην την αμερικάνικη ταινία όπου κάποιοι ξένοι σε μιά επαρχιακή πόλη θέλουν να πουλήσουν το σπίτι τους και δωροδοκούν τους κατοίκους γιά να εμφανίσουν μιά τρυφερή χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα,είναι σίγουρο ότι το έμπειρο μάτι της θα αναγνωρίσει τις δεκαετίες εγκατάλειψης, αυτοσχεδιασμών και άθλίου γούστου που έχουν μεταβάλει την περιοχή από τα μουράγια έως την Πίνια σε λαμπρό παράδειγμα προς αποφυγήν.Η κίνηση των «φορέων», δυό μέρες πρίν καταφθάσει,δεν πρόκειται να την φουλάρει. Η έκθεσή της (το προφητεύω) θα περιέχει μιά ορδή από αστερίσκους ,όπου θα επιφυλάσσεται γιά την δραστικότητα των πολεοδομικών ρυθμίσεων που πρέπει να επιβληθούν και την διάθεση των κατοίκων να τις σεβαστούν. Εως τότε, θα περιοριστώ σε μιά πρωινή βόλτα, αύριο στην παλιά πόλη και τα λέμε…
posted by ΠΕΤΕΦΡΗΣ @ 3:08 μμ 3 comments links to this post  

16.9.06

Τεστέλαιον

Γιατί τα εν Κερκύρα πετρελαιοκίνητα οχήματα βγάζουν τόσο, μα τόσο μπουχαρί;
Α. Διότι η ατμόσφαιρα της νήσου είναι λαμπίκος, και κάθε ρύπανση βγάζει μάτι.
Β.Διότι η βενετσιάνικη διάταξη «περί ελέγχου ποιότητος του ελαίου» διατηρήθηκε αλώβητη, με αποτέλεσμα τα όργανα να ελέγχουν το λάδι, ποτέ το πετρολάδι.
Γ. Διότι όλοι είναι συνεννοημένοι.
Δ.Είναι θαύμα και σημείον μέγα.
posted by ΠΕΤΕΦΡΗΣ @ 10:50 πμ 0 comments links to this post  

Cruasierii poveri

Παρασκευή απόγευμα, μιά ντουζίνα μεγάλα πούλμαν αραγμένα στην κάτω πλατεία,έχουν ξεφορτώσει εκατοντάδες τουρίστες του τύπου cruazierus poverus ,ενώ άλλοι τόσοι σεργιανάνε στη Σπηλιά και στα μουράγια-έχουν έρθει με τα πόδια από το λιμάνι.Έχουν στις τσέπες τους, συμφωνώ, όχι παραπάνω από τριάντα χιλιάδες ευρώ.Θέλουν να τα ξοδέψουν γιά κάποιο αναμνηστικό, βαρειά βαρειά άν κουραστούν, θα καθήσουν γιά καμιά μπιρίτσα.Δεν χρειάζεται ιδιαίτερο μυαλό να καταλάβεις ότι οι περισσότεροι θα επιστρέψουν στα δύο μεγάλα καράβια χωρίς να ψωνίσουν τίποτε.Η παλιά πόλη μιά τρέλα,τους γοητεύει.Αλλά οι ιστοί αράχνης που έχουν στήσει οι επαγγελματίες δεν είναι ελκυστικοί. Μιά ακατάσχετη κινεζαρία είναι κρεμασμένη έξω από τα μαγαζιά.Μπρικαμπράκια που συναντάς παντού στα τουριστικά μέρη υπό προφανή παρακμή.Αν η Κέρκυρα είναι ο δεύτερος ή ο τρίτος σταθμός τους, ξέρουν ότι μπορούν να αποκτήσουν αυτές τις σαχλαμάρες από οποιοδήποτε μέρος της Μεσογείου τους κουβανεί ο ατζέντης τους.Αν στο πρότυπο της διατροφικής αλυσίδας υπάρχει μιά τουριστική ομόλογος αλυσίδα, τότε οι έμποροι της Κέρκυρας έχουν σπάσει όλους τους κρίκους που τους συνδέουν με την κοινωνία τους.Καλοστημένα μαγαζιά, με όμορφες ταμπέλες, σκιώδεις, με ενδιαφέροντα αντικείμενα, σπανίζουν.Ελάχιστα έχουν οτιδήποτε κατασκευασμένο στο νησί.Η οικονομία είναι ρηχή, εύθραυστη. Κυριαρχείται από την αγωνία να ρεφάρουν ενόψει ενός φτωχικού χειμώνα.Δεν είναι ψύχραιμοι, δεν σκέφτονται με πρόβλεψη έστω μιά τριετία.Παρά τους δύο αιώνες περιηγητισμού και τα πενήντα χρόνια τουρισμού, κι ενώ ξέρουν τι τους περιμένει κάθε σεζόν, μιλάνε συνεχώς γιά ποσοστά και νούμερα και πτώση του τζίρου, κάθε χρονιά τα ίδια.Τα καθιστικά των μαγαζιών στην Σπιανάδα είναι άδεια.Οι cruazierii poveri διαθέτουν το ραντάρ του μπατίρη: ο πρώτος που θα σερβίρει έναν εσπρέσο με δύο ευρώ, θα πουλήσει μαθηματικώς τριακόσιους σε τρείς ώρες.Αλλά δεν νοιάζονται.Τους φτάνει ο τζίρος των πενήντα ευρώ, με δικαίωμα να διαμαρτύρονται με ένταση στη συνέχεια.Ομάδες που δεν αυτορρυθμίζονται, απλώς εξαφανίζονται.Τα δώδεκα κήτη παίρνουν τους Ιωνάδες και φεύγουν με τη σειρά τους. Φαίνεται επιτέλους το κάστρο, η είσοδος προς τον Μποσκέτο, ο ναϊσκος, η θάλασσα. posted by ΠΕΤΕΦΡΗΣ @ 4:55 πμ 0 comments links to this post  

12.9.06

Ο Μπρίγκελ και η φράου Μπλούχερ

Κερκυραίοι, μέτοικοι, ξένοι, περιηγητές, τουρίστες, μαθητές έρχονται στο νησί με αυτήν την τρυφερή προεικόνα, όπου το θαύμα λειτουργεί ακόμη. Ακόμη κι αν η πραγματικότητα τους διαψεύδει με οικτρό τρόπο, έχουν τέτοια αγάπη στο τοπίο και στο ήθος που έχει διαμορφωθεί υπό ιδιότυπες συνθήκες, που είναι πρόθυμοι να αγνοήσουν πολλές δυσανεξίες του τόπου. Κι έχουν δίκιο. Όπως έχουν δίκιο να θέλουν κάποιον έλεγχο των «ζημιάρηδων», που έχουν καταφέρει σε λίγα χρόνια ,να καταστρέψουν με πάθος τον τόπο.
Κάθε πρωί, αυτό το χωριό (βοηθούν και οι συνηθισμένοι άνεμοι από τα νοτιοδυτικά) δέχεται την σκόνη από το νταμάρι κάτω από την Τρουμπέτα, στην είσοδο της ιστορικής περιοχής Αγύρου, μιάς περιοχής με υψηλό ποσοστό σωζόμενης αρχιτεκτονικής αλλά και κοινωνικής κληρονομιάς, που έχει υποστεί την τουριστική μάστιγα μόνον σε μία στενή λωρίδα θάλασσας, και μόνον όπου υπάρχουν αμμουδιες.Το νταμάρι έχει υπερβεί με εξοργιστικό τρόπο,όλες τις προδιαγραφές, ακόμη και γιά χώρες που δεν έχουν καμία ελπίδα γιά άλλη ανάπτυξη, εξόν να πουλάνε τα χαλίκια της γής τους.Έχει ζητηθεί το κλείσιμό του πολλές φορές, αλλά καθώς η νομαρχία δεν έχει ορίσει νέα λατομική ζώνη,κάθε κίνηση προς την κατάργησή του προκαλεί διαμαρτυρίες και πιέσεις από πολλές ομάδες συμφερόντων γύρω από την οικοδομή, αλλά και φόβους γιά εκτόξευση της τιμής των αδρανών.Εν τω μεταξύ, παραδίπλα, έχει οριστεί ο χώρος της μεγάλης λιμνοδεξαμενής που θα συμβάλει στην υδροδότηση του νησιού.Η μελέτη έχει ξεκινήσει, αλλα δεν υπάρχει περίπτωση να εφαρμοστεί χωρίς νέα λατομική ζώνη, διότι ακόμη και ένας ανεπαρκής υπάλληλος των ευρωπαϊκών μηχανισμών, δεν θα βάλει υπογραφή «προχωρήστε» σε ένα μείζον έργο ύδρευσης που γειτνιάζει με αυτό το μπουχαρί.Αντί γιά ενατένιση του Μπρίγκελ,γιά την ώρα ακούμε το χλιμίντρισμα των αλόγων της φράου Μπλίχερ( Μελ Μπρούκς, Φρανκεστάιν τζούνιορ).Δεν θίγω γιά την ώρα πράξεις, παραλείψεις και προβλήματα,που προκαλούν την λευκή τρύπα της Κέρκυρας, του μόνου σημείου που διακρίνεται στις δορυφορικές της φωτογραφίες…
posted by ΠΕΤΕΦΡΗΣ @ 9:23 μμ 2 comments links to this post  

6.9.06

Η ωραία επιρροή των καλών παραδειγμάτων

Ο Σβάρτσιχ, εκ Σωκρακίου, μου έστειλε το απόκομμα της Ελευθεροτυπίας.Σημειώστε ότι οι Ροδίτες ξεκίνησαν εκστρατεία, και έχουν ήδη την ιστοσελίδα http://www.rodosculturalcapital.org/ όπου οι μακάριοι Κερκυραίοι και ο βουλευτής κ. Γεωργιάδης, μπορούν να μελετήσουν τι εστί προεργασία.Ηδη υπάρχουν κατάλογοι ηθοποιών, συγγραφέων, μεταφραστών, σκηνοθετών (52!) και πολιτικών, που ενισχύουν την πρωτοβουλία.
Από τον κατάλογο των πολιτικών απουσιάζουν επιδεικτικά οι Κρητικοί και οι Επτανήσιοι.Η Κρήτη ετοιμάζει , όχι συντονισμένα, την δική της υποψηφιότητα,κυρίως υπό την πίεση μεγάλων επιχειρηματιών και της πασιφανούς τουριστικής τους παντοδυναμίας.Οι Ροδίτες εξασφάλισαν, όπως φαίνεται τον Σπύρο Μερκούρη και την έμμεση υποστήριξη του δικτύου ευρωπαϊκών πρωτευουσών. Στην Κέρκυρα, υπάρχει μόνον η πρόταση που έκανε ,μεταξύ άλλων ζητημάτων , ο κ. Γεωργιάδης,άνκαι υπήρξαν πολλές συζητήσεις στο παρελθόν.
Επαναλαβάνω: δεν τίθεται ζήτημα «ανάθεσης» πλέον.Καμία κυβέρνηση δεν είναι τόσο ανόητη ώστε να προτείνει πόλη που δεν θα τηρεί συγκεκριμένες προδιαγραφές και συνεργασίες, και δεν θα πρωτεύσει σε μελλοντικό εσωτερικό διαγωνισμό. Το ερώτημά μου είναι απλό: τι πιθανότητες έχει η Κέρκυρα(μαζί με τα Επτάνησα ασφαλώς) να συγκριθεί με την Ρόδο και τα Δωδεκάνησα, την Κρήτη ως σύνολο και ενδεχομένως με τα Γιάννενα και την Ήπειρο, ή ακόμη και με άλλες περιοχές,όπως η Θράκη; ποιοί θα την υποστηρίξουν; ποιοί θα κάνουν lobbying, θα σκεφτούν και θα επεξεργαστούν τις στρατηγικές συνεργασίες, θα «ανακαλύψουν» άλλες ευρωπαϊκές πόλεις; Είναι σα να βλέπω την εξέλιξη: γκρίνια απίστευτη,φανφαρονισμοί, αίσθηση πληγωμένου μεγαλείου και ξεμπερδέψαμε.
Αρκετά με τα χαστούκια που δέχεται το νησί καθημερινώς.Μέρος αυτής της φάπας είναι και να δημοσιοποιείς ευκαιρίες και προθέσεις που δεν υπάρχει περίπτωση να υλοποιηθούν.
Και γιά να μη ξεκινήσετε την γκρίνια από την αφεντιά μου, ελπίζω να καταλαβαίνετε ότι η υπόθεση «πολιτιστική πρωτεύουσα περί το 2020» (δεν ξέρω ποιοί επιμένουν γιά 2018 και 2019,άνευ ουσίας…) είναι καθαρά υπόθεση ανθρώπων που γεννήθηκαν μετά το 1970, επομένως η όποια παρέμβασή μου έχει στόχο να μη καείτε, κι όχι να σας κάψω…
posted by ΠΕΤΕΦΡΗΣ @ 11:53 πμ 1 comments links to this post  

4.9.06

Ζητήματα του οδικού χάρτη

Από την πρώτη μέρα που την κατοικώ, η Κέρκυρα οφλαντάει με το οδικό της δίκτυο. Οι δημοσκοπήσεις του δίνουν πάντοτε μεγάλο ποσοστό ενδιαφέροντος, οι πάντες γκρινιάζουν. Είναι πυκνό και προβληματικό, ξεπερνάει τα 500 χιλιόμετρα, μόνον το νομαρχιακό, νομίζω, υπάρχει και το ευθύνης Περιφέρειας, όχι μεγάλο και πυκνό δίκτυο δημοτικών δρόμων και αγροτικών. Οι Κερκυραίοι ονειρεύονται βέβαια έναν άξονα βορρά-νότου και μιά σωστή παρακαμπτήριο της πόλης, που κακώς ονομάζουν περιφερειακή.Βλέπετε, έχουν κοτσάρει το αεροδρόμιο πάνω στη λιμνοθάλασσα της Παλαιόπολης και η κυρτή χερσόνησος του Μον Ρεπό δεν βγαίνει στην έναντι ακτή λόγω Κανονιού, Ποντικονησιού και αεροδιαδρόμου. Μέσα στην ψύχα της η πόλη, περιέχει έναν ανόργανο, ελαφρώς παρατημένο χώρο που μοιάζει σουρεαλιστικός, στα νότια της Γαρίτσας, κι ώς την ωραία στερεότυπη θέα. Ο χώρος αυτός την έχει γλυτώσει επειδή βρίσκεται εκτός πάσης χωροθέτησης και συνδυάζει μνημεία, εκτεταμένο αρχαιολογικό χώρο, το Μον Ρεπό, μεγάλα ξενοδοχεία, ωραία δείγματα αρχιτεκτονικής και σπιτούδια.Καθώς φιλολογούν περί περιφερειακών χώρων στάθμευσης και άλλων πρακτικών λύσεων που αδυνατούν να προχωρήσουν, το δίπολο αεροδρόμιο-λιμάνι, που είναι πρακτικά οι δύο είσοδοι προς το νησί, είναι ασύνδετοι μεταξύ τους και η πόλη αβίωτη όταν υπάρχει μεγάλη κίνηση. Κάτι έχουν πάρει τα αφτιά μου γιά μιά προσπάθεια που έχουν κάνει κάποτε να ζωντανέψουν την πόλη εμπορικώς, ουσιαστικά ενθαρρύνοντας τα ΙΧ να την πατούνε,αλλά μπορεί να είναι και ραδιοαρβίλα.Εναν δρόμο τον χρωστάνε, όσα σχέδια κι άν ετοιμάζουν: κάπου από το Σολάρι, πρέπει να συνδεθεί η εθνική Πέλεκα με την Εθνική Λευκίμμης,κι αυτό γιά να γλυτώσουνε την τράνζιτ κίνηση που surprise,surprise δεν είναι τόσο μεγάλη όσο την δείχνουν.Τα υπόλοιπα είναι αμελέτητα, επομένως δεν χρειάζονται συζήτηση.Αν δεν καταλάβουν ότι πρέπει η παλιά πόλη να παραμείνει ελεύθερη αυτοκινήτων, τελείως,και η υπόλοιπη πόλη να οργανωθεί πρακτικά,θα ματαιοπονούν.Αν η Κέρκυρα δεν έχει καραβάκια συγκοινωνίας,τότε ποιά ελληνική πόλη θα μπορούσε να έχει;
Ευκολώτερα δείχνουν τα πράγματα στην εξοχή.Τα ζωντανά χωριά είναι πολλές δεκάδες, οι τουρίστες φορτώνονται στο μεγαλύτερο ζωντανό νεκροταφείο πουλμαν της επικράτειας, το ΚΤΕΛ δουλεύει πολύ καλά, η αστική συγκοινωνία βογκάει.Οι χαράξεις των δρόμων, πολλές από την εποχή της Αγγλοκρατίας ,είναι εντελώς ακατάλληλες γιά μεγάλα οχήματα.Αλλά το 90% των στενών δρόμων θα μπορούσε να είναι διατηρήσιμο, χωρίς διανοίξεις, άν φρόντιζαν, όπως κάνουν συχνά στην Ευρώπη, να τους αντιμετωπίζουν σαν στενούς δρόμους, με άριστη σήμανση, πολλά μάτια τίγρης, ανά πενήντα, ογδόντα ή εκατό μέτρα να υπάρχει ένα είδος «κιρσού» ώστε να περιμένουν τα αυτοκίνητα ώσπου να περάσει το απέναντι.Οπότε θα σκεφτούν σοφότερα γιά το υπόλοιπο 10% και θα το φτιάξουν. Εν τω μεταξύ, δεν πειράζει καθόλου να επιμεληθούν τα προφανώς άτοπα συνήθειά τους. Η περιοχή της Σπηλιάς «φράζει» το μεσημέρι, όχι επειδή ο δρόμος δεν είναι φαρδύς, αλλά επειδή τα ξενοδοχεία απέναντι από το duty free έχουν δημοφιλείς καφετέριες και εκείνη η αναθεματισμένη η στροφή κάτω από το Καστελνουόβο, με τα ναυτικά μαγαζιά, φράζει κάθε τόσο από πελάτες που αγοράζουν δολώματα.Έχει καμιά τριανταριά τέτοια σημεία, που εμποδίζουν απίστευτα την κίνηση, επειδή οι κάτοικοι (και πολλοί Ιταλοί τουρίστες που βρήκαν να εφαρμόσουν εδώ το ουνα φάτσα ουνα ράτσα) δεν ξεβολεύονται με τίποτε.Γιά φανάρια, αστυνόμευση και «μονίμους κατοίκους» ,άλλη φορά…
posted by ΠΕΤΕΦΡΗΣ @ 8:17 μμ 1 comments links to this post  

About Me

Name:ΠΕΤΕΦΡΗΣ Location:Χωρεπίσκοποι, Κέρκυρα View my complete profile

ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ

·                                 ΠΕΤΕΦΡΗΣ ·                                 ΤΟ ΜΕΤΑΛΛΕΙΟ ·                                 THE CULTURAL BARBECUE

ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ

·                                 Monitoring ·                                 Τεστέλαιον ·                                 Cruasierii poveri ·                                 Ο Μπρίγκελ και η φράου Μπλούχερ ·                                 Η ωραία επιρροή των καλών παραδειγμάτων ·                                 Ζητήματα του οδικού χάρτη ·                                 Κατάθεση ·                                 2019; ·                                 Λυρικός βίος ·                                 Οι πρώτες παρατηρήσεις

ΑΡΧΕΙΟ

·                                 Αύγουστος 2006 ·                                 Σεπτέμβριος 2006 ·                                 Current Posts
Web Site Counters
 

Advertisements